Flors

divendres, 17 de març de 2017

La vella Quaresma. Tercera cama

Amb el projecte de "La Vella Quaresma" intentem fomentar en els xiquets i xiquetes un aprenentatge de les matemàtiques que siga:
  • Divertit i motivador
  • Relacional, és a dir lligat a les seues experiències i vivències a l'escola
  • Útils i necessàries per a la seua vida quotidiana.
Si volem aconseguir amb èxit el procés de sumar i restar, cal treballar abans amb els números:
  1. Contant, treball que fem diàriament a l'assemblea, però també en contes, cançons i altres projectes.
  2. Descomponent, és a dir descobrint les distintes maneres de formar un mateix número. Les regletes són un material fenomenal per a treballar la descomposició d'un número, així com les cames de la Vella Quaresma.

Tercera cama. Descomponem el número 7

Temporalització: Cada divendres durant set setmanes
Temps: 15-20 minuts
Lloc: Asseguts en rogle al corredor davant la Vella Quaresma
Justificació: Després de Carnestoltes i com a contrapunt d'aquest, treballem la Vella Quaresma que té 7 cames, nombre que coneixen ja, pels contes: "La Blancaneu i els 7 nans" o "Les 7 cabretes i el llop".

Metodologia: Contem les cames que resten i les ja arrancades, als xiquets i xiquetes els agrada seguir patrons coneguts abans d'introduir coneixements nous.
Cada vegada hem de generar dubtes nous, plantejar situacions problemàtiques, i deixar fluir el diàleg fins a fomentar-los les seues pròpies interpretacions.
- Quantes cames hi havia en un principi? 
- Quantes hi havíem arrancat?
- Quantes hi ha ara?
- Quantes hem arrancat ja?
- Quantes tindrà quan li arranquem la de hui?
- Quantes hi haurem arrancat?


Fem parelles de números: 7-0, 6-1, 5-2, 4-3 i al revés 3-4, 2-5, 1-6, 0-7 amb les cames que resten i les arrancades.
Totes amb el 7 com a resultat final. Comprovem i verbalitzem cada resposta, reconduint la conversa si és necessari sense cap problema, gràcies la seua capacitat de:
- Intuïció.
- Raonament.
- Creativitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada